Fandt sammenhæng i EFTERÅRSUDSTILLINGEN
Et helt fantastisk fremmøde til åbningen af Efterårsudstillingen 2021
Åbningstale ved museumsdirektør Sine Kildeberg, Vendsyssel Kunstmuseum til ferniseringen på gobelinvæver Jenny Hansens og maler Mogens Nielsens udstilling på Hirtshals Fyr den 16. oktober 2021.
Nogle ting er længe undervejs, og det gælder også denne udstilling med gobelinvæver Jenny Hansen og maler Mogens Nielsen, som blev aflyst under pandemien og nu står klar til dagens festlige fernisering her på Hirtshals Fyr på den første dag i efterårsferien.
De to kunstnere har kurateret deres fælles udstilling og de udvalgte værker ud fra temaet Sammenhæng – altså noget, der viser sig at hænge sammen – at være forbundet. Og deri kan ligge et møde. Og netop mødet er et nøgleord i denne sammenhæng. Mødet mellem to mennesker, der privat har dannet par i 40 år, to kunstnere, kollegaer og sparringspartnere, der deler samme profession og passion, side om side i deres fælles atelier, hvor deres værker er vant til at mødes i al deres forskellighed og samstemmighed.
Begge kunstnere er ivrige fotografer, og fotografiet danner afsæt for den videre kunstneriske bearbejdning i værkerne. Ofte når jeg har talt i tlf. med Jenny Hansen er der en lidt halvdårlig forbindelse, og udover et raskt åndedræt, hører jeg tit vindens susen, og så de første ord (hvor jeg stadig svagt fornemmer den fynske tone, som jeg som fynbo holder så meget af): ’Ja, Mogens og jeg er lige på tur, vi står ved Gudenåen’, eller et eller andet andet sted omgivet af natur. ’Der er nok lidt dårlig dækning’, lyder det videre…
Kort sagt naturen fylder meget både hos Jenny Hansen og Mogens Nielsen, der begge tager afsæt i naturen i deres værker. Men i selve udtrykket og i materialet er værkerne vidt forskellige. Og inspirationen fra naturen bliver i værkerne forvandlet, manipuleret og bearbejdet på kunstens præmisser – komposition, linje, farve, form og flade, og derigennem formidlet til beskueren.
Jenny Hansen er gobelinvæver par excellence og Mogens Nielsen en teknisk sublim maler, hvis værker ofte får beskueren til at stille spørgsmålstegn ved, om det er maleri eller fotografi. Den samme tvivl eller oplevelse kan opstå i mødet med Jenny Hansens billedvævninger. I hendes solo
sommerudstilling på Vendsyssel Kunstmuseum, der bar titlen ’I tråd med naturen’, kom spørgsmålet også: Er det virkelig vævet! Den oplevelse, som de to kunstnere giver videre til beskueren, deler de dermed også. Ligesom de deler deres fokus, fornemmelse og mestring af håndværket.
For begge gælder, at de er helt deres egen. I Mogens Nielsens malemåde, der trækker linjer tilbage til pointillismen, små prikker på fladen, impressionismens lys og hyperrealismen, der trækker det nærmest fotografiske frem – malet i ét take og uden fortrydelsesret.
Og Jenny Hansens insisterende og kompromisløse arbejde med gobelinen og en håndhævelse af klassisk billedvævning, for det er nu engang derigennem hun udtrykker sin billedverden.
Brugen af kontraster, stærke farver og lys/mørke er karakteristisk for Jenny Hansens værker, ligesom hun anvender hachureteknikken for at op opnå skyggevirkninger. Fra de tidlige værkers abstraktion over geometrisk funderede motiver er naturen igennem de seneste årtier blevet trukket mere og mere ind i hendes motivverden. Net af grene, træer og siv spejler sig omkring en akse, og blomster og bladformer samler sig og fremhæves i de detaljerige motiver.
Blandt motivkredsene hos Mogens Nielsen finder man både natur- og bymotiver, begge inspireret af parrets mange ture og rejser i både ind- og udland og til såvel storbyer som naturrige egne.
Arkitektur og konstruktioner; buer, døre, murflader, vinduer og interiører har malerens opmærksomhed ligesom skovens træer, vandløb og sollysets spil i trætoppene. Mennesker indgår sjældent direkte i motiverne, men deres tilstedeværelse er alligevel stærk i de spor eller efterladenskaber af levet liv, som kunstneren trækker frem. Bygninger i forfald, ruiner og forladte vogne sammenholdt med naturens evige cyklus og dens formidable og dyrebare evne til langsomt at generobre terrænet, hvis blot vi passer på den. Der hviler ofte en stilhed over motiverne, hvor tempoet nærmest synes trukket ud.
Både Jenny Hansen og Mogens Nielsen har valgt et udtryk og en teknik, der i processen involverer en høj grad af forberedelse, overblik og tålmodighed. Og det kræver ligeledes tid at se og opleve deres værker. Tilsammen og hver for sig skaber de et vindue mod verden, ikke mod en fotografisk
virkelighed, men mod en dybere sansning, hvori ligger en spejling af natur, eksistens, spor og forgængelighed.
I den sammenhæng og i det møde er de også hinandens sjæleven og spejlingsakse.
Jeg vil slutte af med et citat af den amerikanske forfatter og filosof Ralph Waldo Emerson, og det lyder sådan her: ’Tilvæn dig naturens tempo: Tålmodighed er hendes hemmelighed’.
Tag ordene med jer, når I ser udstillingen, for både Jenny Hansen og Mogens Nielsen har naturens tålmodighed og tempo indlejret i deres værker.
Tillykke med udstillingen, som jeg hermed har den store fornøjelse at erklære åben. Tak for ordet og rigtig god fornøjelse!
Efterår med kunst
Kongeligt gobelinarbejde og onetake malers værker udstilles i Assistenthuset
I efterårsferien – tiden 16. – 24. oktober - er der udstilling på Hirtshals Fyr. Det er to kunstneres værker, der kan betragtes i udstillingslokalerne i Assistenthuset, og der er åbent samtlige dage mellem kl. 13 og 17. I samme tidsrum holdes der åbent i Kaffestuen på fyret.
Kunstneren Jenny Hansen udstiller gobelinvævninger og maleren Mogens Nielsen er der med sine værker.
Der er fernisering på udstillingen lørdag den 16. oktober kl. 13. Museumsdirektør Sine Kildeberg, Vendsyssel Kunstmuseum, taler ved ferniseringen.
Kunstneren, mag art Karin Lykke Waldhausen, præsenterer her sine to kolleger:
Jenny Hansen har et langt liv som professionel væver bag sig. Hun har udstillet i mange sammenhænge og skabt store gobeliner til flere offentlige institutioner. I Nordjylland kan man bl.a. opleve hendes værker i den gamle byrådssal i Løgstør, på Rådhuset i Aabybro, på Vellingshøj ældrecenter i Hjørring, Fremtidens Plejehjem i Nørresundby og Politigården i Hobro.
Vendsyssel Kunstmuseum har i år erhvervet gobelinen ”Spejlinger”, der blev vist på udstillingen med Dansk Gobelinkunst.
Det gamle håndværk
I 2011 -12 arbejdede hun sammen med Dronning Margrethe om designet til et gulvtæppe, som dronningen skulle modtage i gave fra folketinget, og i 2015 udstillede hun med gruppen Dansk Gobelinkunst på Vinterpaladset i Sct. Petersborg.Gobelinvævningen er et gammelt håndværk, og Jenny Hansen træder ind i traditionen ved på fornemmeste vis at videreføre håndværkets teknikker i en moderne udformning. Hun farver alle garner selv, hun opfinder værktøjer og skaber nye tekniske løsninger. Det er en langsommelig proces at skabe gobeliner, men har man oplevet Jenny Hansens arbejde bliver man grebet af taknemmelighed over, at nogen alligevel tager sig tiden til at skabe noget, der rækker udover ens egen levealder, og som er så smukt. Motivkredsen er blomsterkompositioner, skovlandskaber, familieportrætter og mønstre, men, uanset motivet, er det den stærke, nuancerede kolorit, der står tilbage i erindringen.
Et møde med Jenny Hansens gobeliner er et møde, hvor håndværk og kunstnerisk udtryk er uadskilleligt. De højner hinanden.
Sin egen malemåde
Mogens Nielsen er en fabelagtig maler med en teknisk og håndværksmæssig kunnen, der imponerer og forfører betragteren. Han er selvlært og debuterede i 1983 på Kunstnernes Sommerudstilling og har senere været på et utal af andre censurerede og kuraterede udstillinger. Han har sin helt egen malemåde, og man kan sige, at han lægger sig i traditionen fra pointillismen, hvor malerierne er bygget op af små bitte prikker. Impressionismen, fordi lyset på billedfladen har stor betydning for motivets fremtræden og hyper realismen, fordi Mogens Nielsen blander farverne på paletten, inden de bliver sat på lærredet, så resultatet nærmest er fotografisk.
Motiverne findes ikke i virkeligheden – ikke helt – for Mogens Nielsen bearbejder det fotografiske udgangspunkt digitalt inden det projiceres op på lærredet og så maler han i ét take. Der er ingen fortrydelsesret. Det skal sidde første gang ellers duer det ikke, mener han.
Til mindste detaljeMotivkredsen er mennesket – men ikke som figur og skikkelse – det er de ting, vi har skabt, der interesserer Nielsen: Bygninger, skibe, transportmidler, maskiner, små ting og sager. Intet er for småt eller ubetydeligt til at blive undersøgt ned til mindste partikel. Alle de ting, som mennesket producerer og lægger ud som signaturer i landskabet og som landskabet overtager igen, når de kasseres eller får lov til at stå og forfalde. Maleriernes egentlige motiv bliver således forgængelighed, nedbrud og naturens generobring af materialerne. Ud af denne fortælling om det forgængelige menneske og dets artefakter, skaber Mogens Nielsen billeder af stor skønhed, der går dybt i den æstetiske sansning, maner til stilhed, eftertænksomhed eller bare ren nydelse af skønheden.
Samklang
Fire kvinder i samklang med hver sin kunst
Det er fire professionelle kunstnere fra den tidligere kunstnergruppe horiZont, som viser deres værker, når Hirtshals Fyr lørdag den 21. august åbner høstudstillingen 2021. I otte dage er der mulighed for at besøge udstillingen og der er tale om et gensyn, da alle fire kunstnere tidligere har udstillet på Hirtshals Fyr.
De fire kunstnere er medlemmer af Billedkunstnernes Forbund, og har hver især adskillige udstillinger bag sig i både ind- og udland. Alle har udgangspunkt i en professionel kunstfaglig uddannelse. Ninne Nielsen og Tove Dehn fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, Hanne Ida Helstrup fra Det Fynske Kunstakademi og Lise Tuxen fra Arkitektskolen Aarhus.
Som gruppe har de bl.a. udstillet på Det ny Kastet i Thisted, Portalen i Greve, Skovhuset i Værløse, Augustiana Skulptur og Kunstcenter og Den danske Kunstforening i Schleswig-Holsten, Flensborg Centralbibliotek. De har også tidligere som gruppe udstillet på Hirtshals Fyr.
Som fællesnævner har de alle den kraftfulde tilgang til deres kunst, det ses i farverne, i strøgene og i stregen.
Motivverden
For Hanne Ida Helstrup og Lise Tuxen er landskabet et hovedemne, hvor klimaproblematikken også indgår.
Det nordiske landskab- med afsæt i det rå og barske element. Hvor ensomheden hersker, hvor melankoli er den bærende tone.
Ninne Nielsen arbejder med motiver hentet fra det kraftfulde landskab i Vendsyssel og de nære relationer til hverdagslivet.
Tove Dehn arbejder med en serie kaldet Melting pot, som er serier af computerbearbejdede fotos fra forskellige kulturer i verden, lige fra Amish folket til et kinesisk grøntmarked.
Arbejdsområder
Tove Dehn viser med sin serie mangfoldigheden af det amerikanske samfund. Fra markedet for de religiøse Amish folk over hispanic Market til den amerikanske version af Brugsen.
Verden i dag og især USA er en multi-kulturelt samfund hvor alle kulturer, religioner og baggrunde smelter sammen eller som amerikanerne kalder det – den kulturelle Melting Pot. Tove bruger computerbearbejdede billeder til smukt at illustrere denne mangfoldighed
Ninne Nielsen er kolorist og en moderne maler, der på sit lærred lader erindringens motiver få frit spil.
Hun tolker motiverne og lader disse genopstå i nye former, flader og farvekompositioner inspireret af hverdagens stille oplevelser og naturens smukke og farverige sammenhænge.
Hanne Ida Helstrup, gruppens grafiker, arbejder med inspirationer over kulturlandskaber. På fyret viser hun ætsninger og raderinger over uvejrstruende og formuldede landskaber.
Til dagligt er også boremaskinen hendes værktøj, hvor hun borer og indsværter motivet ned i plexiglasplader. Hun indkredser en intens stoflighed og nærvær i sine grafiske værker.
Lise Tuxens malerier og pasteller indeholder en motivverden, der vipper mellem abstraktion og et ekspressivt landskabsmaleri.
Gennem sin dramatiske kolorit udtrykker hun naturens kraft – en fortolkning, der gerne fanger en dimension af det, vi ikke ser, men alligevel fornemmer.
Der er fernisering på udstillingen lørdag den 21. august kl. 13, hvor museumsinspektør Cecilie Straagaard taler.
De frivillige på Hirtshals Fyr er i hele udstillingsperioden klar til at tage imod i fyrets kaffestue!